Corona update: Diëtiste en fysio oefeningen

corona update

Hoi! Ik heb weer een Corona update voor jullie. De vorige is nog niet zo lang geleden. Daarin kondigde ik wat dingen aan die ik ga doen om hopelijk sneller te herstellen. En daar ben ik nu mee bezig. Ik dacht: misschien goed en leuk om te delen. Wie weet hebben andere er wat aan en zo lees je een beetje hoe het herstellen van mij nu gaat in deze Corona update.

Corona update

Laat ik ermee beginnen dat ik nog steeds wel erg moe ben. De energie is echt nog niet helemaal terug. Maar dat begint nu gelukkig toch wel iets meer te komen. Mijn hoofdpijn is ook wat minder. Na een heftige inspanning komt de hoofdpijn zeker wel opzetten. Na werken op school bijvoorbeeld. Dan krijg ik wel inspanninghoofdpijn zoals ze dat noemen.

Maar langzaam merk ik daar wel verbetering in. De rondjes die ik loop buiten worden ook langer en zo kan ik dus alweer wat meer. Het warrige en vergeetachtige is nog niet echt beter geworden. Ik vergeet best veel en maak nog erg veel lijstjes. Anders is het één grote wir war in mijn hoofd.

Goed water drinken na een behandeling bij meneer Raatjes.

Hoofdpijn therapie

De hoofdpijn therapie die ik volg bij Meneer Raatjes werkt echt wel. Hij is zoals ik al zei een soort manueel therapeut. Het is een praktijk voor natuurgeneeskunde. Hij werkt met drukpunten en lijnen over je lichaam. Misschien klinkt het voor sommige mensen een beetje vaag, maar voor mij werkt het echt. Fijn! Ik heb nu iets van drie behandelingen gehad en kijk even hoe het verder gaat nu.

Diëtiste

Verder ben ik naar een diëtiste gegaan. Ik kwam bij haar terecht via vrienden van ons. Ik ben iets afgevallen sinds ik de terug val heb gehad en mijn darmen zijn er ook niet beter op geworden. Bij de diëtiste heb ik mijn verhaal gedaan en zij heeft nu een plan opgesteld. Hiermee hoop ik meer energie te krijgen op een dag, niet meer gewicht te verliezen en mijn darmen rustig te krijgen.

corona update

Ik moet vooral meer vezels en eiwitten gaan eten. Vezels zijn belangrijk voor mijn darmen en energie. De eiwit inname moet ook hoger, dit heeft ook met mijn energie te maken. Ik ontbijten al vaak met Griekse Yoghurt of Skyr. Hier mag ik meer van hebben en tussendoor ook iets van eiwit producten eten. Meer melk, Optimel, eieren, en meer van dit soort producten.

Daarnaast kreeg ik veel te weinig vezels binnen. Ik moet minimaal 250 gram groente hebben, twee stuks fruit op een dag en verder wat meer vezelrijke tussendoortjes eten. Ik at altijd al volkoren crackers of brood. Dat moet ik dus zeker zo houden. Ik heb nu ook wat ongezouten noten in huis en wat snack groentjes. Die kan ik mooi als tussendoortjes eten.

Meer voeding & fit boek

Daarnaast bestonden mijn eetmomenten vaak uit: ontbijt, lunch, avondeten en ‘s avonds nog een stukje fruit. Ik moet nu tussendoor ook meer eten. Het ziet er nu zo uit: ontbijt, tussendoortje (eiwit/vezels), lunch, tussendoortje (eiwit/vezels), avondeten en nog een tussendoortje.

Dat is wel iets meer dan ik gewend ben. Maar als het gaat werken en mij helpt, doe ik het zeker! Ik at op zich ook wel weinig, dat is wel waar. En ik moet ook uitkijken met suikers. Hiervan krijg je vaak een suikerdip als je hier veel van gegeten hebt. In mijn situatie al helemaal niet handig als je al zo moe bent. Komt de dip nog harder aan.

Het plan wat ik van de diëtiste heb gekregen staat vol met tips. Welke producten ik het beste kan kiezen (waar dus ook minder suikers in zitten), hoeveel ik van dingen moet eten, voorbeelden wat ik kan eten, en welke vitamine pillen ik beter kan nemen. Ik slikte best wel veel extra vitamines bij. Dit is nu geminderd en ik moet hiervan ook meer uit voeding halen.

Via Flinndal heb ik op advies van de diëtiste andere vitamine pillen gehaald. B12 blijf ik wel slikken voor mijn lage bloeddruk en ik heb een probiotica voor mijn darmen. Eens kijken hoe dit gaat aanslaan. Ohja en ik moet ook goed blijven drinken. Maar dat is wel vanzelfsprekend lijkt me.

Ook heb ik nog een boek ontvangen van Fit.nl: slanker, geen dieet maar een plan dat werkt. Hierin staan ook goede voedingtips. Ook gericht op afvallen, maar dat hoef ik natuurlijk niet. Maar ik vind ook tips als: eten in verhouding met sporten en gezonde recepten staan erin. Erg fijn moet ik zeggen!

Dus qua voeding ga ik wat meer opletten. Het is zo aangepast dat het makkelijk binnen mijn eetpatroon past. Een aantal dingen deed ik ook al, maar sommige dingen moet ik even goed op letten. En het is echt niet zo dat ik een gebakje of een pizza laat staan hoor. Dat moet af en toe ook gewoon kunnen.

Fysio oefeningen

Dan heb ik ook nog wat fysio oefeningen. Ik merk echt dat mijn kracht best erg is afgenomen. Nu weet ik dat ik bekend sta als: ‘mevrouw kippenkrach’. Maar zelfs dat is het bijna niet meer, haha. Ik wilde laatst op school even een kleuterfietsje optillen, ging amper joh. Dat is niet fijn.

Een vriend van ons die ook aan het herstellen is van Corona (ja, die vriend die het tegelijk met mij heeft gehad) die loopt nu bij de fysio. Hij heeft basisoefeningen gekregen om je kracht weer op te bouwen. Deze heeft hij met mij gedeeld. Als ik naar de fysio zou gaan zou ik waarschijnlijk dezelfde oefeningen krijgen.

corona update

Net zo makkelijk dat hij ze met mij deelt, thanks! Samen hebben we de oefeningen doorgenomen en gekeken hoe ik deze moet uitvoeren. Het zijn van die oefeningen als: opdrukken met je armen op een stoel, lunges, met een bal hurken en weer uitstrekken. Vooral oefeningen om kracht in de benen en armen terug te krijgen. Daarbij ook wat borstspieren. Beter gezegd: ik voel het in mijn hele lijf, haha.

Na een keer wat oefeningen geprobeerd te hebben, had ik al spierpijn als een malle. Dat zegt wel wat. Verder doe ik ook wat buikspieren weer erbij. Dus hier kan ik voorlopig mee aan de slag. Ik probeer ongeveer drie keer per week wat van de oefeningen te doen. Te veel gaat niet werken, dan val ik dadelijk weer terug. Dat wil ik niet. Dus rustig alles opbouwen. En daarbij wandel ik ook nog lekker.

corona update
Lekkere en gezonde recepten uit het Fit boek.

Opbouwen op werk

Op school ben ik ook aan het opbouwen. Ik zit nu op zes uur werken en na de vakantie ga ik per week iets van drie uur er telkens bij doen. Midden juni hoop ik weer twintig uur te kunnen werken op school. Er is nog wel een invaller voor mij op school en die blijft voorlopig ook nog wel even. Zo kan ik rustig terug komen. Dat is erg fijn!

Zo, dat is dan deze Corona update weer. Iets minder warrig misschien dan de vorige, haha. Hoewel…. In mijn hoofd gaat het nog wel door elkaar. Het huis ligt nog steeds vol met to-do briefjes en dingen die ik niet moet vergeten. Anders gebeurt dat zo….

Ik houd jullie op de hoogte hoe het herstellen verder gaat met de oefeningen, hoofdpijn therapie en voeding en hoop dat het gaat werken. Ik merk nu ook wel dat ik graag weer meer wil doen en kunnen. Dus dat is ook fijn. Over een tijdje weer een update hoe het is en vooral hoe het gaat met mijn energie en darmen na aanleiding van de diëtiste. Je hoort het in een volgende Corona update!

Ben jij wel eens bij diëtiste geweest?

Misschien is dit ook leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *