Friet in de kliniek van Marit- review-

Hoi! Friet in de kliniek! Deze titel sprak mij heel erg aan. Het klinkt nogal tegenstrijdig namelijk. Ik ga eerlijk zeggen en geef toe dat ik niet heel veel lees. Misschien een slecht excuus, maar te weinig tijd…. Toch moet ik meer gaan lezen. Ik vind het namelijk wel heel erg leuk en ontspannend. Ohja, wacht, ik lees wel vaak tijdschriften. Telt dat ook mee? Maar tijdens de vakantie heb ik toch wel een boek gelezen: friet in de kliniek van Marit Brugman. Het boek is al wel een tijdje uit. Ik heb hem ook al een tijdje uit, maar een review over dit boek is nooit te laat. Misschien is het wel een leuk cadeau voor straks met sint en kerst ;).

Friet in de kliniek review

Friet in de kliniek van Marit Brugman is al een tijdje verkrijgbaar. Ik vind het een ontzettend goed en leuk boek dat ik er toch nog een review aan wilde besteden. Het boek is te krijgen in boekhandels of online (bol.com, daar heb ik het boek vandaan). Het kost 12,50 en telt 112 pagina’s. Het boek is voor 13 jaar en ouder en uitgegeven in april 2017. Het verhaal is al veel eerder geschreven en het is al eens eerder uitgegeven.

Waar gaat het boek dan over? Nou het is een positief verhaal over Anorexia. Marit heeft namelijk zelf anorexia gehad en vertelt hierover in het boek. Marit kun je kennen van YouTube en is de vriendin van Dylan Haegens. Een aantal jaar geleden is de ziekte begonnen en Marit heeft daarvoor in een kliniek gezeten om beter te worden. In het boek geeft ze een kijkje in het leven van iemand met een eetstoornis en hoe het eraan toe gaat in een kliniek voor mensen met een eetstoornis. Het is een autobiografisch verhaal.

Het boek is met zelfspot en humor geschreven. Het wordt allemaal op een wat luchtige manier verteld en vooral heel positief. De titels van de hoofdstukken vond ik bijvoorbeeld al heel grappig. Dit maakt je nieuwsgierig naar het boek en de inhoud. Het is een fijn formaat boek en leest makkelijk weg.

Eindoordeel en aanrader?

Echt een aanrader om eens te lezen! Friet in de kliniek is een positief boek. De moeilijke kant van anorexia wordt echt wel besproken, maar op een positieve manier. Ik heb echt wel een aantal keer moeten lachen tijdens het lezen. Er zitten echt grappige stukken in. Marit schrijft op een fijne en leuke manier. En je krijgt echt een kijkje in haar leven met anorexia. Ook wat allemaal in haar hoofd omgaat dan, wow. Heel bijzonder om te lezen. Veel boeken over eetstoornissen zijn soms wat zwaar en negatief om te lezen. Dit boek juist niet!

Marit is gelukkig hersteld van deze ziekte. Ik weet dat heel veel meisjes kampen met deze ziekte en vind dat erg naar. Eten is toch echt belangrijk om te doen! En dun wil niet per se zeggen: mooi. Gelukkig zie je op tv, in tijdschriften en social media niet alleen maar meer hele dunne meisjes. Het beeld verandert gelukkig wel, maar mag naar mijn mening wat meer!

Friet in de kliniek
Is dit boek een aanrader? Zeker, ik vond hem erg leuk en goed om te lezen. Dus pak lekker een kop thee en wat lekkers (ja chocolade of koekjes! Haha) en lees in één ruk dit boek uit. Of misschien is het wel een leuk cadeautje voor iemand. Denk aan sinterklaas, kerst of noem maar op.
Het boek heb ik tijdens de zomervakantie gelezen, maar vond het toch goed om hier een review aan te wijden. Misschien is dit boek minder bekend dan de boeken van Mascha of Jiami, maar deze is net zo goed!

Ga jij Friet in de kliniek lezen?

Misschien is dit ook leuk?